Cellprov o förlossningsjournal

Igår var jag hos min mvc barnmorska. Det var en efterkoll efter förlossningen. Alla går på ett efter besök för att prata om förlossningen, hur man mår idag, gör gynundersökning (om det behövs) och diskutera preventivmedel. För min del var det mesta på det klara vilket gjorde att vi blev klara snabbt. Jag har ju dock inte gjort ngn cellprovs undersökning på de senaste fem-sex åren vilket gjorde att eftersom jag inte behövde göra gynkoll efter förlossning istället kunde göra ett cellprov. På intiativ av min barnmorska vilket var väldigt bra eftersom jag aldrig får tummen ur att boka in ett sådant (behövs inte bokas tom de har drop-in). Men hon berättade att det endast är några få procent som kommer på sin kallelse för cellprov! Är ni sådana som går eller struntar ni i det? 

Jag var så nöjd med mej själv när jag gick att jag tog en springnota :-/ det kostar ju 80 kr. 
Som tur var (eller egentligen otur att jag missade) så hade jag missat min bvc tid för Margit igår så jag fick ny idag vilket gjorde att jag kunde göra rätt för mej idag istället :-) 

Margit vägde hela 5,1 kg och var 59 cm lång. Hon växer så det knakar. 

Igår när jag var på mvc så skrev min barnmorska ut mina förlossningsjournaler åt mig. Jag har länge tänkt att jag ska höra av mej till förlossningen om att jag vill ha dem hemskickade. Men detta var ju smidigare. Spännande läsning och kul att jämföra de tre olika förlossningarna. Med Ludde hade jag etablerade värkar i 6 h med Edith 4h och med Margit 1h 30 min. Det ska nog inte bli ngt mer barn får då kommer hen väl komma i hallen. 


Margit och Svea myser

Kommentarer
Postat av: Kicki

Jag går alltid på mammografi- och cellprovskontroller då jag sett allför många kvinnor- både nära och som patienter- som drabbats av cancer i alltför unga år.
Två enkla kontroller för ganska vanliga sjukdomar som är lättare att behandla tidigt.
Glömmer aldrig min kollega som efter att hoppat över mammografin ett år hade stora tumörer o gick bort några år senare.

Svar: Usch va hemskt. Ne man ska alltid kolla upp sådant.
Anna

2013-10-16 @ 16:41:41
Postat av: Emma

Går absolut! Med sjukdomshistoriken i familjen känns det ännu viktigare, även om jag inte bär på någon elak gen. Man kan aldrig vara säker, speciellt inte med cellprovet eftersom det kan vara svårt att upptäcka genom symptom.

Svar: Ne jag vet inte ens vad man får för symptom av av livmoderhalscancer m.m
Anna

2013-10-16 @ 18:23:29
URL: http://frknilssonsbravader.wordpress.com
Postat av: Madde

Vad vägde Margit när hon föddes? Fick veta idag att Cornelia väger 4,7kg och är 56cm...och hon är 3v. Hahaha! Ses imörrn kram

Svar: Maggie vägde 3,8 kg vid födseln. Hon var nog 56 cm när hon var en månad. Ses imorn!
Anna

2013-10-16 @ 19:33:28
Postat av: Fia

Absolut! Har gått på alla cellprovtagningar jag blivit kallad till. Min barnmorska sa likadant till mig första gången jag tog testet, att det var så många som struntade i det. För mig obegripligt.
Nils ligger 1 kg över Margit men samma längd:)

Svar: Ja Maggie är lite mindre i vikt än längd på skalan. Ses nästa veck kram
Anna

2013-10-16 @ 22:41:29
Postat av: Matti

Jag går! Har redan tatt bort cellförändringar en gång.. Så det är viktigt!
Kraaam

Svar: Oj va otäckt. Eller hur tar man bort cellförändringar ??
Anna

2013-10-17 @ 12:13:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0