Italien; Salo och Venedig

Visst har jag hört att norra italien är fantastiskt vackert men ändå har jag aldrig varit där sommartid vilket jag inte kan förstå för efter en vecka där är jag helt kär i italien. Även trots att min start på semestern inte var så bra då jag glömde allt utom mej själv ungefär. men allt som jag glömde och lite till finns ju faktiskt att köpa i italien så jag överlevde ändå =)



Vi fick deluxe mottagande av Sara och Marcus som hämtade upp oss på flygplatsen, det är ju för fantastiskt med snälla vänner (finns en chans att de trodde att vi skulle virra bort oss och hamna i Toscana och inte komma fram på en vecka annars)
Vi bodde vid Gardasjön högt uppe på ett berg med utsikt över Salo. utiskten var helt otorlig nästan så vi såg ända till Verona. Vid framtida resor ska vi anlita Marcus som resebokare för jag kan tänka mej att bo i liknande underbara lyxiga hus på andra ställen i världen med, även om jag tror att det här blir svårt att slå.





Vi tillbringade ganska många dagar med att bara hänga vid huset och poolen, äta stora frukostar, laga mat och läsa böcker (jag hann dock bara med en och en halv vilket betyder att vi nog pratade mest hela tiden) Vi var tillochmed så duktiga så vi tog promenader upp på berget, vilket var ett måste då vi åt så mkt pasta, pizza och drack ett och annat glas vin och även om det är okej att gå upp ngt kilo på semestern så känns det lite sidodär att rulla ut från planet på skavsta. Bergspromenaderna utökades till att bli både löprundor (läs springa några hundra meter, flåsa och gå resten x 3 ;-) ) och hajkturer (läs tro att en stig måste leda på en väg längre ner för berget medan det i självaverket var en väg för vattnet att forsa ner på vintern vilket gjorde att vi kom ner för berget på fel ställe och fick vända och halvspringa upp för att det inte skulle hinna bli mörkt innan vi kom upp på den "vanliga" vägen och springa upp för den "stigen" var inte speciellt lätt, en av tre nära döden upplevelser på denna semester)



Vi tillbringade även en dag med att åka runt Gardasjön, vi stannade till i Limone för en glass och promenad längs vattnet det var tur att vi inte bodde där för det var vi och tusen och åter tusen tyska turister kändes inte allt för italienskt, därefter åkte vi till Malcesine och tog linbanan upp på berget där vi åt en inte allt för god pizza, men dessto bättre cappuccino därefter åkte vi till Verona och promenerade genom staden tittade på Arenan, Julias balkong m.m även här stannade vi för och få lite förfriskningar på torget.
utflykten avslutades med en middag i Sirmione med utsikt över ett vackert åskväder (det var dock inget mot åskvädret som var när vi var hemma i huset och det blixtrade säkert en blixt varannan sekund om inte mer, en slog för övrigt ner i huset mitt över gatan max ca 20 m ifrån oss när vi satt på balkongen nära döden upplevelse två.)

Veckan avslutades med två dagar i Venedig dit vi åkte i bil och näradöden upplevlse nummer tre utspelade sig då vi höll på och bli mosade mellan en buss och en personbil. Välframme i Venedig tacksamma att vi inte hamnade på sjukhus så tog vi bussbåten till markusplatsen där vår lägenhet låg. En trerumslägenhet med takterass med utsikt över markusplatsen.
vi åkte romantisk gondol, med en gondoljär som sjöng och berättade om venedig och mister sexmachine aka casanova, vi promenerade genom staden och drack en och annan capuccino. Vi såg även ett spektakulärt fyrverkeri som verkligen var ngt utöver det vanliga typ slottetnyår  x 100.



En semester utan barnen är verkligen och rekommendera men man kan inte låta bli att sakna dem som små liven titt som tätt. När man kommer och får höra ett jag älskar dej mamma av Ludde så undrar man hur man kunde åka bort utan dem.

Nu ska nästa resa planeras, Bryssel i september och Washington i november. Några tips?


Kommentarer
Postat av: Anna

fast när edith bestämmer sig för att det är tid att gå upp kl 05.15 längtar jag väldigt mkt tillbaka till barnfri semester =)

2011-07-19 @ 13:20:48
URL: http://mormorochemma.blogg.se/
Postat av: Hanna

Ni verkar ha haft det underbart!!! Måste ta en tripp till Italien:)

Längtar tills ni kommer till oss i Washington!!!

2011-07-19 @ 18:57:41
Postat av: Anna

JA det ska bli så kul. Jag kollade lite på resor i början av november, men såg att det inte var ngn hemmamatch som passade med flygbiljetterna jag kollade på =(

ska se vilka andra datum som passar bra.

2011-07-19 @ 23:19:02
URL: http://mormorochemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0