levt livet med mannen!

denna vecka har varit så mysig och effektiv (iaf så effektiv som man kan vara när man väntar på att få massa grejer igenom med myndigheter.)
Jag har hunnit läst mina böcker. (1 av 3 kan väl räknas som mina böcker =) , en bok känns ju inte så effektivt =/ )
jag o carina har hunnit med o göra en massa reklamgrejer, visitkort (som förövrigt jag var tvungen o beställa nya, korrekturare ska inte jag bli =) ) göra ordning i lokalen, materialet till hemsidan, träffat vår "webbdesigner", ordnat i lokalen, fått skicka in kompleterande handlingar till bolagsverket, jobbiga jobbiga myndigheter,

utöver detta så har jag varit med min man en hel del. Vi har tränat, ätit massa goda luncher ute på stan, käkat frukost på stora hotellet, Görans nya jobb blivit offentligt, hyrt film kl 14 en eftermiddag (kan inte minnas när jag senast såg en film på em, dock tittade inte göran med mej, han tyckte den var för otäck, o ja som trodde jag var mesig när det gäller film), grillat korv med barnen i oset, ätit middag med goda vänner och ikväll tillråga på allt så blir det utgång med Matti. och för att få pricken över i:et så har jag köpt redbull och passions soda. (brännvinet fick jag på möhippan, Elli du missar en toppen drink och kväll förhoppningsvis ;-) ) min GT står bredvid mej nu och ser läskande ut.
Bilder från kvällen kanske dyker upp (efter önskemål från E)

ses kanske ute ikväll!

Bryssel, företaget och ingenting

Oj va fort tiden går när man gör mest ingenting. eller ingenting och ingenting. men när jag har barnen på dagis så går det ju så himlans snabbt att göra saker att man får så mkt tid över till annat att det är svårt att göra saker. så det känns som ingenting fast man gör 50 ggr så mkt nu när barnen inte är hemma. blogga är inte min starka sida när Göran är hemma. det finns så mkt annat kul man kan göra tillsammans.

Min start av aktiebolaget flyter iaf på. Just nu är papprena inne hos bolagsverket och jag väntar på att de ska bli godkända därifrån, inredningen av lokalen är oxå i fullgång, se bilderna för några av våra produkter, blir så fint, uppdateringen av hur man bokför är i uppstartningsprocessen (väntar på några böcker som jag beställt, var ju ett antal år sedan jag läste bokföring, känner mej inte alls säker på hur jag ska göra)

huset är färdigmålat för nu, garaget är inte målat men det ska höjas i kroppslivet nu under hösten då våra grannar ska bygga ihop ett hus med vårat garage så det kommer inte målas förrän till våren kanske, vårat hus har även det ett parti som inte är målat men det är samma sak där det ska börja byggas nu inom de närmaste veckorna så det ska inte målas. snyggt blev det iaf det som är färdigt nu

Badrummet är igång nu igen efter att det har stått still i några veckor (vi trodde, för att hantverkarna sa så) att det absolut skulle ta max tre veckor nu är vi typ inne på den 7 veckan utan badrum på nedervåningen. (sex personer på ett badrum är lite lite på morgonar och kvällar)
Jag köpte ju lite grejer på nätet för att slippa åka till bauhaus eller andra återförsäljare av badrumsgrejer. Jag har tyvärr inte fått allt ännu =/ eftersom (vilket jag skrivit i ett tidigare inlägg) ett paket var borta hos dhl. Efter att jag ringt och tjatat med dem så kom det fram att paketet som de skickat en avi på redan var utlämnat till mej via utkörning.? vilket betyder att onninen inte kunde läsa packordern från badshopen eftersom jag inte beställt två toalettpappershållare utan några krokar och hörnhyllor oxå. jag hoppas att de kommer reda ut allt för nu känns det som jag har ringt alla och härjat, onninen, badshopen och dhl.
Men med så många troll i badrummet så kommer det nog ta några samtal till. men det är inte bara onninen som verkar ha problem utan vårat kakel som vi beställt från kakel och natursten blev väääldigt försenat, eftersom de i italien "glömde"? packa med vårat kakel vid deras leverans till sverige !!! så det tog ytterligare två veckor innan det kom. Nu är det iaf här och kakelkillen har gjort så snyggt i badrummet. Vi är verkligen toppen nöjda. Känns något overkligt dock att vi snart har två badrum igen, tänk va fort man vänjer sig med ett. (har inte vågat fråga kakelkillen än var uttaget för lampan som ska va ovanför handfatet är, tror de har glömt det =/ )

men jag hinner ju med annat kul med =)

Jag var ju som sagt i Bryssel nu över en lång weekend tillsammans med Mona. tänk att man kan ha så roligt åt så lite. Mona är verkligen en toppen reskamrat, lättsam, tycker allt är kul och skrattar oerhört mkt. att franskan sedan är helt galet dålig är en annan sak. jag tror jag skrattade ihjäl mej åt hennes försök till att prata franska. de vanligaste fraserna som de flesta kan klämma ur sig lät helt annorlunda när Mona sa dem (lite som joey i vänner när han pratar franska). ändock tycktes belgarna förstå Mona iaf när hon bad om en stor kasse när vi shoppade. =)

Vi åkte i torsdags och planerade att vara framme hos Maria (min syster som bor där) vid kl 22. i Göteborg stannade vi på centralstationen och tog en öl innan flygbussen skulle gå till säve. Vi missade bussen vi först tänkte ta men eftersom det skulle gå en annan vid 17.40 som skulle va framme kl 18.05 och gaten stängde kl 18.15 så vi skulle ju ha hela 10 minuter på oss att gå igenom säkerhetskontrollen och fixa allt så var det ju inga problem att vi missade den första. den bussen körde dock fel!!! busschaffören  måste ha varit antingen nyanställd och helt överentusiastisk för sitt jobb eller så var det världens lyckligaste busschafför för han sa säkert fem gånger på svenska och engelska att vi inte skulle till landvetter utan till säve flygplats. (antar att det händer att folk åker fel, dock inte vi eller jo vi men inte vårt fel =) ) när han väl sedan startar bussen och svänger ut från bussterminalen så tar han fel väg och åker mot landvetter, vi som var en aning stressade, tog några djupa andetag och korkade upp monas lilla chapel hill flaska och hällde i våra plastmuggar och skrattade åt att vi var på väg åt fel håll. under färden på ca 25 min så hann busschauffören hälsa oss välkomna på bussen (allt skedde på både svenska och engelska), berätta att vi var ppå väg mot säve en sisodär fem gånger, att vi skulle vara framme om 15 minuter, framme om 10 minuter, framme om 5 minuter, hälsa oss trevlig resa.
vi kom ut till säve vid 18.10 istället för 18.05 så han körde ikapp ganska så bra. Vi fick skynda oss igenom alla köer och sen var det bara och kliva på planet. (hur skönt som helst och slippa vänta)

För ovanlighetens skull så kom vi fram en timme tidigare till min syster, dels tog flygturen lite mindre tid än beräknat dessutom så blev vi uppraggade av en taxichaffis när vi skulle betala bussbiljetten från flygplatsen till gare du midi en resa på ca 7 mil. vilket vanligtvis tar ca 50 min med buss men med taxi tog det bara 30 min. Jag var glad att vi kom fram levande för bilresan gick undan. Väl framme på gare du midi, tog vi taxi hem till syster där vi åt en jätte god sallad och drack lite vin.

Jag har inte varit hos min syster på 2 år drygt vilket gör att jag inte hade sett deras nya lägenhet som var underbart fin. en dröm lägenhet. jätte högt i tak, stora fönster, mysig balkong, stora gamla spisar i alla rum.

att deras lösningar på dörr till toaletten är två skynken är en helt annan sak. (rekommenderas inte att äta saker som gör magen orolig när ni är i bryssel för att sitta på toa i lugn och ro finns inte, om man inte kan sjunga väldigt högt samtidigt) badrummet låg iaf i anslutning till sovrummet och inte som i marias första lägenhet i anslutning till köket typ näst bredvid spisen och där var det inte två skynken utan ett grönt duschdraperi som fick agera dörr.

På fredagen tog jag och Mona en lugn morgon, eftersom vi båda är vana med småbarn på morgonen så var det underbart att äta frukost i endast vuxet sällskap och njuta av en kopp kaffe i solen. Vi promenerad ner till shoppinggatan ixelles elsene ( jag trodde att jag fortfarande hittade i Bryssel, vilket visade sig vara nästan rätt =) vi kom tillslut efter en liten omväg ner till stan)
efter några timmar i butiker gick vi till syster och åt lunch på hennes kontor. vilket jag var tvungen att inreda om. möblerade om lite tavlor och ordnade upp blommorna m.m i fönstrena, mona fick agera assistent. vi gjorde oss verkligen förtjänta av uppehället ;-)  Det blev så fint efteråt.

Vi var sedan på After work på marias jobb och träffade lite av de som jobbar i samma hus som hon (house of sweden) det var väldigt trevligt. vi gick sedan vidare till place luxembourg och drack lite öl. väldigt många kostymnissar i bryssel. alla kariärrister och jag och Mona =) på ett och samma ställe. Vi åt sedan på en toppen bra thailänsk restaurang. såååå gott.

på lördagen tog vi tram ner till centrum för mer shopping mest till Ludde och Edith. några fika, lunch och en herrans massa sightseeing dock trevlig och snabb. Mona fick se allt hon skulle se. På kvällen gick vi ut på ett hak i närheten av systers lägenhet. där åt vi super goda musslor och drack leffe. Vi hade köpt med från dagens äventyr jätte goda chokladbakelser som vi åt hemma sedan efter middagen. De var magiskt goda (men jag är ju en chokladälskare så allt med choklad är underbart, förstår inte att en av mina vänner inte tycker om choklad, konstig!)

På söndagen så var det hemfärd men eftersom de i Bryssel har en dag om året där det är bilfritt så var det ingen trafik i söndags så vi passade på och hyrde cyklar och cyklade runt i staden i någon timma. Sedan cyklade vi ner till gare du midi och gick lite på markanden som är där varje söndag. Vi hann klämma i oss en våffla, för vad vore en brysselvistelse utan en våffla =)

flygresan hem gick bra, men vi var nog väldigt trötta (min pappa var i moseldalen, tyskland i helgen med sin bror) viket gjorde att de skulle hämta upp oss i göteborg på vägen hem). när jag skulle säga var de var när jag hade pratat med dem på flygplatsen sa jag att de var på ölandsbron. Mona började då gapskratta och frågade vad de gjorde på ölandsbron om de skulle hämta oss i göteborg, om det var så att vi flög till karlstad kunde hon förstå det. då började jag skratta och undrade vad hon menade med ölandsbron och karlstad. då vek vi oss av skratt för hon hade ju menat kalmar. Hjärnan slutade fungera ungefär där!

Det var underbart att komma hem till familjen med två små korvar som skrek mamma när jag klev in och kramade om mej och absolut inte ville släppa mej.

tänk att jag har en sån underbar familj och underbara vänner!

edith i hennes nya kläder

bilder med mej på kommer senare, Mona tog de bilderna och att få ur dem ur hennes iphone kan vara svårt ;-)

bästa väskan ever

Jag har varit runt och rest en del i världen vilket har resulterat i att jag många gånger har stått i kö på flygplatser. detta köande till in checkning, till gaten, upp in på planet, inne i planet m.m har alltid varit ganska så tråkigt. så mitt sätt och lösa det har varit att alltid vara sist. Ni som rest med mej vet hur det är. varför ställa sig i kön när man kan sitta i gaten kanske dricka en öl eller läsa en bok medan de andra köar? för det mesta är ju ens plats redan bestämd (med undantag för ryan, men där flyger man ju oftast kortare sträckor så det skulle ju inte vara hela världen om man inte fick sitta bredvid sitt resesällskap) Jag menar kändisar går ju på planet sist, vilket jag upptäckt just på grund av mitt sena påklivande av planet (när jag var till NY för några år sen gick jag på planet efter Peter Forsberg.) Jag har dock helt ändrat mej på den punkten efter den senaste flygningen. När jag och Mona ställde oss upp för att köa för att komma av planet så hade mannen som stod framför mig en helt underbar väska på sig ( jag undrar verkligen om han tänkte på vad som stod på väskan när han valde den eller om det var en sån där väska som han bara alltid använder.)

Nu ska vi ut och shoppa lite. Igår blev den after work med marias kollegor på sweden house men det får jag skriva mer om ngn annan gång för nu väntar Maria o Mona på mej. jag ska bara blåsa håret, sminka mej, byta lite kläder m.m innan vi kan gå så de kommer få vänta ännu längre =/

Lingon i massor

Igår var vi ute i skogen och plockade lingon. Jag, Göran, Ludde, Edith, min mor och far + min mormor. Det var väldigt trevligt att vara ute i skogen doften av barr och solsken är ju så underbart.
Ludde var först lite rädd för att gå in i skogen för det kunde ju finnas lejon. Jag försökte förklara att det inte brukar finnas lejon i skogen, kanske en och annan varg eller björn men inte lejon. han tycktes inte lite på mej utan fortsatte prata om lejon.  förutom rädslan för lejon så försökte Ludde ändå vara till hjälp med att plocka lingon, sen att han spilde ut allt varje gång han böjde sig ned var en annan sak. han gjorde iaf ett mkt bättre jobb än edith som tyckte det var toppen att vara i skogen där det fanns allt möjligt att äta på (hon ör ganska så matglad) lingon, blåbär en och annan giftig svamp. henne gick inte att släppa utom synhåll. men utöver barnen så plockade vi ett x antal liter med stora röda härliga lingon. tror faktiskt inte jag sett så stora lingon förut. var mer likt små körsbär.

Idag har jag tagit hand om alla lingon. usch va det var mycket lingon, hur kan det vara så mkt roligare att plocka dem än att göra sylt m.m av dem?

Jag har iaf åstakommit 26 burkar av olika sorters sylt och chutney.
Lingonsylt (funkar till allt)
Lingon- och blåbärssylt (perfekt till gröten)
Lingon- och äpplesylt (perfekt till gröten)
Lingon- och vinbärssylt (vet faktiskt inte när den är som bäst men kanske till söndagssteken när man inte kan bestämma sig om man vill ha lingonsylt eller rödvinbärs gelé)
Lingonsylt med smak av ingefära och citron (till vaniljglassen)
Lingonsylt med smak av mörkchoklad (till vaniljglassen lite uppvärmd)
Lingon- och chilichutney (åts idag till middag, var super gott till klyftpotatis och fläskfilé)

förra året blev det bara lingonsylt och lingonsylt med äpple och kardemumma. I år lite andra smaker. i detta hushåll går det åt massa med lingonsylt för det äts gröt varje morgon och sen är det ju så gott med rårakor, blodpudding, köttbullar m.m
Några burkar ska även gå till dem som hjälpte till att plocka bären. vilken sort/sorter vill du ha mormor?

toppen kväll virrig dag!

igår var jag och Göran ut och käkade på Kungsgatan 1. det var helt underbart trevligt. Mina föräldrar hämtade upp Ludde och Edith på dagis så vi blev barnfria redan vid 9 på morgonen, kan inte  komma på senast det hände (jo men det gjorde ja det var ju när vi var i italien) Vi hade massa ärenden som vi skulle uträtta och möten där vi skulle träffa arkitekt och sen en värmekille.
Måste säga att jag och göran kan verkligen få massa gjort tillsammans men ibland kan det blir så att vi inte gör det vi ska utan massa andra grejer som att lämna tillbaka bilen och ta en långpromenad hem blev istället städa iordning på barnens leksaker och ställa ut dem i garaget. Arkieteken skulle komma kl 9 vi lämna barnen på dagis halv nio och glömde att vi skulle hem så vi stannade en stund och lekte på dagis. (inget möte) Värmekille kom när vi soretrade leksaker så han hann vi träffa även om vi hade glömt bort honom och kom på arkiteketen när det plingade på dörren.
vi skulle lämna tillbaka hyrbilen blev att vi kom på när vi parkerade att europacar kanske inte vill ha våra gamla mjölkpaket och tidningar i baksätet = glömt och slänga återvinningen. och ute i vivalla fanns ingen återvinning så det var bara åka till Lundby. när vi slängt soporna stod vi där med sopkärlen, lite kläder som hamnat fel, en sko och några pennor som var lite väl mycket att släpa hem gåendes så vi fick ta alla grejer och åka hem och lämna dem.
vi gjorde dock ett stopp på resturang Diana (pizzeria på norr) på vägen hem och åt falafel och kebabrulle för vi var båda super hungriga. Efter maten kändes en långpromenad inge rolig så vi tog varsin bil ut till europacar för att lämna tillbaka bilen. så vi slapp gå hem =) = ingen långpromenad.
hämta paket på DHL blev inte riktigt som vi tänkt heller (se föregående inlägg)
Hemma sen så njöt vi av att vara ensamma. drack champagne, gjorde oss iordning och lyssnade på bra musik.
Ute sen så var det som jag skrev i inledningen helt underbart maten var otroligt god. väldigt bra kock de har på K1. ;-) och trevlig. skulle ha lunchat med kocken igår men det kanske var bra att lunchen blev inställd med tanke på att jag glömde bort allt annat igår. får bli nästa vecka!
att middagen var gratis var inte heller fel det heller, det är bra att ha B&B för det mesta!

Jag hann dock med att beställa ett rum till kliniken igår från moelven det kommer säkert bli toppen fint. det installeras på fredag! wihoo vi börjar verkligen komma iordning nu. Lilla invigningen av kliniken blir den 29 då rosta dagarna är. sen ska vi ha en ordentlig invigning då ni mina vänner kommer bli inbjudna.

för övrigt var jag helt rödsprängd i ögonen igår. såg ut som om jag hade druckit massa sprit eller som om jag hade storgrinat. Jag har börjat med en behandling av ögonfransarna som gör att de växer och blir längre. tänkte sälja den på kliniken om det fungerar så bra som det verkar även på mej (carina har redan testat och hennes ögonfransar är väldigt långa nu) Jag gjorde dock den dumma och hade på det på morgonen igår och sen kliade jag mej i ögat. inte speciellt smart!

Nu ska vi slänga i oss frukost sen ska vi iväg till min mormor och hjälpa till att bära en frys + att vi ska ut i skogen och plocka lingon. de små är redan där med mina föräldrar. det kommer bli en trevlig dag!

leverans från DHL

jag var precis ut till DHL för att hämta ett paket som leverats dit, jag antog självklart att det var från badrumsshopen eftersom jag handlat inredning till vårat badrum därifrån.

Jag har redan fått två leveranser á 2 paket åt gången hemlevererat från DHL visserligen med en trasig spegel (inte själva spegeln men lysröret på baksidan var trasigt.) och ett helt handfatet. andra leveransen bestod av två likadana paket. det första jag öppnade var en taolettpappershållare som jag inte trodde att jag beställt. det var rätt modell och märke men den var matt jag hade beställt den som var blank iaf vad jag minns men eftersom allt gått emot mej med badrummet så antog jag en stund att jag måste varit grymt förvirrad vid beställningen och beställt den i matt fast jag sa att jag skulle välja den som var blank. när jag sedan öppnade paket nr 2 så var det en likadan taolettpappershållare fast blank. min första tanke var att jag var ännu mer förvirrad än vad jag trott och uppenbart lagt båda två i varukorgen och inte sett det vid betalning. trött på mig själv kollade jag min order på mailen och fick se att det faktiskt inte var jag som var förvirrad utan även de på onninen (det är därifrån badrumsshopen uppenbarligen skickar sina beställningar) är väldigt tankspridda och gör fel. förvånad att det blir fel när det gäller vårat badrum blir jag inte.
tillbaka till paketet från DHL
jag och Göran åkte ut till DHL jag tänkte hoppa in lite snabbt och hämta paketet som jag trodde innehöll knopparna och hörnhyllorna som jag inte fått än (hoppas att de kommer trots att jag fått en toapappershållare för mkt) men väl inne på DHL tog det väldigt lång tid att hitta mitt paket. så lång tid att de faktiskt inte kunde hitta det alls =/ men eftersom jag inte hade så höga förhoppningar så kunde jag inte annat än gå ut från DHL med ett leende på läpparna åt att ngn någonstans försöker ta knäcken på mej med badrummet men den personen för försöka lite mer för nu har jag min man hemma på heltid och då krävs det mer än ett sketet badrum som jävlas!

ikväll blir det ut och fira med mannen att han och jag ska få leva tillsammans även under veckorna. no more lund, stockholm, münchen, gotland och litauen.
K1 here we come. ses kanske på stan ikväll ngn stans?

igår kände jag mig som sjutton igen

tänk att man kan sakna att göra ngt så mkt som jag har saknat dansen. Fast jag har saknat det på ett omedvetet sätt. det var inte förrän jag var på dansuppvisningen i våras som jag kände att jag var tvungen att börja dansa igen. Känslan av att få svettas till hög musik med en rolig koreografi gör ju träning kul igen. inte att jag inte gillar att träna zumba m.m men det är inte samma utmaning som att göra en "riktig" dans. När det är på riktigt så tänker jag inte på att jag blir svettig och trött allt är bara så kul. så igår var jag på min första dansträning på åtta år, helt galet sjukt!
Det som är bäst med att jag börjat dansa igen är att jag dansar tillsammans med min gamla danspartner matti. det kändes precis som när jag var sjutton igår när vi stod och skrattade åt varandra i danslokalen och flummade runt till burlesque (som är temat på vår dans, fram med attityden, boan och shaket ;-) ). nästan så jag glömde att jag har barn, man, hus, hund och bil. tankarna for iväg till att fundera på vart festen var i helgen och vem som skulle ordna vinet =)

ikväll ska jag förhoppningsvis iväg och träna igen men jag måste ordna ngn som kan passa barnen för göran är inte hemma förrän strax efter sju och dansen börjar kl 19.30 (i hallsberg) så det tar en stund dit.  Men men det måste ordna sig.

får ta några bilder på oss ikväll så ni får se danspinglorna (nästan så jag måste fota alla mindre fina bilder som sitter uppe i danslokalen från när jag var 13, haha mindre smickrande men ack så roliga)