Lingon i massor

Igår var vi ute i skogen och plockade lingon. Jag, Göran, Ludde, Edith, min mor och far + min mormor. Det var väldigt trevligt att vara ute i skogen doften av barr och solsken är ju så underbart.
Ludde var först lite rädd för att gå in i skogen för det kunde ju finnas lejon. Jag försökte förklara att det inte brukar finnas lejon i skogen, kanske en och annan varg eller björn men inte lejon. han tycktes inte lite på mej utan fortsatte prata om lejon.  förutom rädslan för lejon så försökte Ludde ändå vara till hjälp med att plocka lingon, sen att han spilde ut allt varje gång han böjde sig ned var en annan sak. han gjorde iaf ett mkt bättre jobb än edith som tyckte det var toppen att vara i skogen där det fanns allt möjligt att äta på (hon ör ganska så matglad) lingon, blåbär en och annan giftig svamp. henne gick inte att släppa utom synhåll. men utöver barnen så plockade vi ett x antal liter med stora röda härliga lingon. tror faktiskt inte jag sett så stora lingon förut. var mer likt små körsbär.



Idag har jag tagit hand om alla lingon. usch va det var mycket lingon, hur kan det vara så mkt roligare att plocka dem än att göra sylt m.m av dem?

Jag har iaf åstakommit 26 burkar av olika sorters sylt och chutney.
Lingonsylt (funkar till allt)
Lingon- och blåbärssylt (perfekt till gröten)
Lingon- och äpplesylt (perfekt till gröten)
Lingon- och vinbärssylt (vet faktiskt inte när den är som bäst men kanske till söndagssteken när man inte kan bestämma sig om man vill ha lingonsylt eller rödvinbärs gelé)
Lingonsylt med smak av ingefära och citron (till vaniljglassen)
Lingonsylt med smak av mörkchoklad (till vaniljglassen lite uppvärmd)
Lingon- och chilichutney (åts idag till middag, var super gott till klyftpotatis och fläskfilé)




förra året blev det bara lingonsylt och lingonsylt med äpple och kardemumma. I år lite andra smaker. i detta hushåll går det åt massa med lingonsylt för det äts gröt varje morgon och sen är det ju så gott med rårakor, blodpudding, köttbullar m.m
Några burkar ska även gå till dem som hjälpte till att plocka bären. vilken sort/sorter vill du ha mormor?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men såå gott! Vad du är duktig!! Jag skulle vilja smaka den med citron och ingefära, lät spännande! Och den med mörk choklad! Kommer förbi och provsmakar någon dag om jag får!

2011-09-13 @ 23:14:23
Postat av: Anna

Kom förbi du, vem än du är :-)

2011-09-15 @ 14:30:02
URL: http://mormorochemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0