Hur svårt ska det vara att få bygglov

Vi har länge haft planer på att bygga ut vår verksamhet med flera rum samt ett fik/restaurang. Men för att göra det så krävs det bygglov. Vilket vi har anlitat en arkitekt för att ordna med. Huset som ska byggas ska stå dikt an till vårt nuvarande hus vilket gör att att anlita en arkitekt var ett måste för ritningar men det underlättar ju även kontakten med kommunen. För jag förstår mej inte på tjänstemän på kommunen (kanske inte ska säga för mkt eftersom min man är anställd av kommunen ;) ) men vi måste komplettera ansökan med bl.a. Information hur vi ska lösa kravet på 25 parkeringsplatser!!!! Varför behöver vi det? Åtta rum och Max 30 sittplatser?? Behövs verkligen 25 bilparkeringar? Kommunen anser att till vårt hus är det inte troligt att man tar kollektivtrafik eller går?? Ursäkta men vi bor 15 min promenad väg från centrum! Hur många går inte förbi här? Och hur många parkeringar har wadköpings fiket? Två? Vi ligger tre minuter bort men vi behöver 25?
Och två busslinjer går utanför vårt hus. Är det inga som åker buss till universitetet, almby och brickebacken? Jag tycker de jämt är fulla!

Kan ngn förklara det här för mej? Vill kommunen inte ha fler jobbtillfällen? Välmående företag? Att det är lätt att växa? Jag förstår inte hur de tänker!

Och om ni trodde det endast var parkeringar så är det fel för vi måste kolla marken för föroreningar kostar minst 60 000 kr om vi har tur, Cykelparkeringar (vilket går att ordna), dörröppning åt parken får vi inte ha m.m

Sååå tröttsamt!

Tror ni kommunen går att få på bättre humör med lite bullar? (jag, Ludde och Edith bakade för någon vecka sen)


Kommentarer
Postat av: Heidi

Åh vad trist!! :( Att det ska vara sånt krångel! Det fina läget som ni har är ju perfekt både för fotgängare, cyklister, bussresenärer och bilister! T om kanotister! ;) och det finns ju hur många caféer som helst som inte har mer än typ två parkeringar. Spännande med era planer! Jag är imponerad av ditt driv! :) kram

2012-11-19 @ 18:48:45
URL: http://livetenligtheidi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0