Att lära känna en ny människa

Att få ett till barn är så fantastiskt samtidigt som det är lite läskigt. Det är en helt ny person som ska lära kännas. Hur vet jag vad hon vill? Är hon hungrig, trött, magknip eller bara lite skrikig? Bara för att det är tredje bebisen för mej (femte för min man) så är inte allt självklart!

Hur som helst så gick första natten på bb bra. Även om jag betedde mej som en fem åring och inte ville sova över där. Jag gjorde självklart inte det framför personalen utan beklagade mej och gnällde endast för min man och för er då :-)
Lilla tösen somnade vid elva och sov sedan i sträck fram till kl 5.30 på morgonen. Det sägs ju att bebisar sover mest de första 24h och det gjorde vår tjej. Vi var uppe och åt frukost. Sen träffade vi läkare och hade ett utskrivnings samtal så vid elva kom Göran med Ludde och Edith. Ludde åkte sparkcykel och Edith åkte vagnen. Vagnen hade de på morgonen gjort i ordning så det var en liggdel och en sittdel. Lillasyster hade precis somnat när de kom så vi la över henne från min famn till vagnen. Edith satt stolt bredvid och myste med sin lillasyster. Hon fick tillochmed Ediths två mimmi gosdjur samt att hon hade lämnat sin flaska hemma, hon var ju storasyster nu.

Sen tog jag cykeln hem (varför förstöra traditionen att cykla eller gå hem från förlossningen denna gång? jag cyklade ju ändå dit den dagen innan. ) väl hemma så sov lilltjejen fram till tre ungefär, morfars första stund med nya barnbarnet blev att sitta och titta på en sovande bebis . Sedan fick vi besök av Kicki en stund och därefter kom min syster och mor. Då visade hon sig från sin andra inte sovande sida. Röstresurserna är det inga fel på. Ludde och Edith ville trösta henne. Jag försökte amma henne. Mormor kunde tillslut få henne att somna i sin famn.

Jag bestämde att vi skulle köpa hem en ny flaska samt modersmjölkersättning till henne (jag vet att det ska ammas helst och behöver ingen lektion i det) hon nöjde sig inte med min mjölk. Hon var mer hungrig och jag hoppas att min mjölkproduktion kommer igång ordentligt om någon dag men det kan ta två till tre dagar och jag vill inte att lilla tjejen ska vara hungrig så länge. Så nu ammar jag först och där efter ger jag ersättning vilket tillfredsställer henne bra.

Efter sin första flaskmatning låg hon på soffan nöjd och kikade sig omkring. Hon somnade sen på kvällen vid 23 och vaknade inte förrän vid 6 på morgonen. Jag hoppas den trenden vill hålla i sig :-)
Idag ska vi till Hallsberg en sväng då ludde och Edith följde med dit igår. De blev nog lite chockade av lillasysters skrikiga uppförande på eftermiddagen :) ne då det var skönt både för dem och oss att de följde med. De var lite uppjagade och glada över sin lillasyster vilket gjorde att det blev mkt för henne. De, framförallt Edith, vill så gärna hjälpa till vilket blir lite svårt när inte ens jag vet vad hon vill just nu. Det kommer förhoppningsvis bli lättare när vi lärt känna vår nya familjemedlem bättre.

Vår lilla Anna Margit Siri.

Jag och Maggie på sängen när vi äntligen kommit hem.


Kommentarer
Postat av: Heidi Larsson

Du är fantastisk, kvinna!
Vackra namn! Är Margit (Maggie - gulligt ju!) tilltalsnamnet? Kram!

2013-08-17 @ 13:09:42
URL: http://livetenligtheidi.blogg.se
Postat av: Anna

Tack :-)
Margit är tilltalsnamn. Min mormor heter Margit så vi kommer nog kalla henne Maggie för att lätt skilja dem åt. Även om min mormor nuförtiden kallas mormor Margit för att mina barn ska kunna skilja på min mamma (mormor i deras värld) och min mormor (mormor i min värld :-) )

2013-08-17 @ 13:46:36
URL: http://Mormorochemma.blogg.se
Postat av: Elli Eriksson

Fina namn. Helt klart godkända ;)

Victor har en liten Stella Ewa Lilly (Lilly Ewa?).

Gull-Edith, har hon slutat med flaskan helt, lr är det tappra försök?
Oj va jag vill hem och mysa med er!!

2013-08-17 @ 18:13:54
URL: http://frokensvenskiusa.blogg.se/
Postat av: Fia

Åh va fint namn och "smeknamn":)

2013-08-17 @ 22:08:26
Postat av: Anna

Nja slutat med flaskan helt kommer nog dröja. Den behövs fortfarande på natten och om hon slår sig. Men många barn har ju napp till de är fyra så jag tänker att hon får ha sin flaska tills i vår då hon fyller år. Men hon kanske självmant en dag tycker att hon kan sluta med den innan, det vore bäst!

Fint med en Stella Ewa Lilly. Är tilltalsnamnet Stella då? (isf har hon namnsdag på Maggies födelsedag :-) )

2013-08-18 @ 07:21:21
URL: http://Mormorochemma.blogg.se
Postat av: Elli Eriksson

Stora tjejen. Galet å tänka på att hon fyller fyra nästa år!

Japp, Stella är tilltalsnamn. De va inne på Lilly, men det kunde blivit jobbigt. Det är ju namnet jag vill ha OM jag skulle få ett litet flickebarn.

Ja, ingen stress med flaskan. Som du skriver är det ju bra om hon får sluta självmant.

2013-08-19 @ 00:20:33
URL: http://frokensvenskiusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0