Att hinna med flyget och göra provisoriskt pass

Igår gick vårt plan vid 7.05 från Arlanda. Vi hade inte speciellt mkt bagage med oss men vi hade vår bugaboo donkey som dubbelvagn som skulle med. Så i förrgår när vi bestämde att vi skulle boka biljett så ringde jag våra små (barnbutik i Örebro) och frågade om de hade transportväska till vår vagn, och det hade de :) som tur var för jag ville inte släpa med vagnen på planet utan skydd. Känns som om vanliga resväskor kan gå sönder lätt. Vad kan då inte hända med en vagn som är oskyddad? 
Eftersom den var tvungen att checkas in så valde vi att checka in en till väska. 
Vi bestämde att vi skulle åka kl 3 från Örebro ifall det skulle vara vägarbeten eller hända ngt på vägen upp till Arlanda. 
Eftersom Margit inte har ngt pass så fick vi kolla upp om provisoriskt pass. Det gick att ordna på polisstation vid Arlanda. De öppnade vid 6.00 och ett pass skulle inte ta längre än 10-20 min att fixa. Det gjorde att vi inte skulle hinna checka in väskorna om vi inte gjorde det innan kl 6. Väskorna ska vara incheckade 40 min innan avgång. Och om vi inte var först i kö då till passen så skulle det bli väldigt ont om tid. Ja menar även om det tog 10 min så skulle vi in i bilen åka till terminal 5 parkera få med alla barnen till incheck och det kändes som mission impossible även för tidsoptimisten mej ;-) 
Därav lämnade vi dem innan. Vi var vid Arlanda ca 5.20 så jag tog med mig grejerna in i terminal 5 medan mor och barnen väntade i bilen. Jag skyndade mej och kom väl ut till 5.30 Sen åkte vi fel några gånger innan vi hittade till polisen. Vi var först där. De hade inte öppnat än. Barnen hann få i sig lite frukost i bilen och jag hann byta Margits blöja samt amma henne medan vi väntade. När de väl öppnade hade en kille hunnit före mej, eftersom jag väntade i bilen. Som tur var satt det två handläggare och fixade med pass. 
Jag fick dock en surtant som skulle hjälpa mej. Först tyckte hon det var onödigt med pass till Margit, hon verkade inte veta att oavsett ålder måste man ha en gilltig reseid. Det trodde jag att de som jobbar med pass visste?? Sen surade hon över att Margit inte fanns registrerad i Skatteverkets register med namn än. Jag borde helt enkelt ha tagit med pappren från Skatteverket. (Som om jag kunde veta det och om jag nu hade vetat det så blev ju resan väldigt hastigt bokad). Hennes kollega överhörde henne iaf och sa att de kunde skriva ej namngiven flicka i passet. Så det ordnade sig iaf. Därefter fick vi fota Margit. Sen kom frågan när det brast för mej. När ska du åka hem? Och jag svarade vet ej. Hon blev så arg. Jag sa att jag inte visste eftersom min pappa har fått en hjärnblödning och ligger på sjukhus och att jag har ingen aning om hur länge vi måste stanna eftersom det beror på hans tillfrisknande. Hon snörpte lite med munnen och fortsatte sura. Men när hon kom tillbaka så var hon såååå trevlig tror hon hann tänka efter att det kanske inte var så konstigt att vi inte hade ngt pass och att det var akut. Med det sagt tycker jag iaf hon borde byta jobb om hon inte tycker om att hjälpa passlösa människor även om det är pågrund av slarv eller att det blir akut. 
Eftersom det drog ut lite på tiden när hon skulle krångla med allt så var vi inte iväg förrän vid 6.25 och vi skulle hinna parkera bilen, gå igenom säkerhetskollen, hinna gå till gaten som hade sista boarding vid 6.45 :-/ om vi säger så här att hinna parkera (vi valde o-huset kändes inte som vi hade tid med annat :-/ ), hinna gå på toa, genom säkerheten (tur att det inte var så lång kö) och gå till gaten med tre barn på 7 veckor, 3 och 5 år gjorde det lite stressigt. Men vi hann. Vi var där till 6.45 och kom ombord. Puh! Tur att både jag och min mor är bra på att samarbeta och hantera stress. 
Ludde och Edith skötte sig exemplariskt hela resan. De bara sprang med oss utan tjafs, snarare att de var glada och tyckte det var kul. 

Nu ska vi fika med Samuel och Maria sen ska vi iväg till sjukhuset och träffa pappa. Förhoppningsvis så mår han bättre idag.

Margits rosa pass. För 980 kr. Tråkig utgift.



Kommentarer
Postat av: Kicki

Kram på er!!

2013-10-02 @ 18:11:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0