Vad jobbar kungen med?

Runt frukostbordet idag uppstod en diskussion mellan Edith och Ludwig. De satt och pratade om vad som finns på riktigt och inte. Det handlade om zombies, häxor och spöken samt prinsessor och kungar. Ja la mej i deras diskussion. Tänkte att de huvudlösa zombisarna är inte så bra om de tror finns samt att några kompisar på förskolan sagt att det bor en elak häxa i huset bredvid :) så Jag försökte förklara för dem att zombies är påhittat. Häxor kan finnas men är snälla?? Och spöken finns kanske med men de är oxå snälla precis som spöket Laban och de är upptagna i sin värld så de har inte tid att bry sig om oss människor. Sen kom vi till prinsessor. De finns ju. I Stockholm o NY bland annat. E frågade om törnrosa bodde i Stockholm men det stämmer ju inte riktigt utan jag visade bilder på Victoria, Madelene och Estelle så de vet vilka våra prinsessor är. Men Bebisen borde inte vara prinsessa enligt L o E. Hon var alldeles för liten för att vara prinsessa. Och jag kan hålla med!

Sen kom vi till kungen. På bilden hade kungen ngn militärkostym eller vad det nu var så Edith frågade om han jobbade som polis eller om att hade klätt ut sig, jag började skratta så hon blev lite fundersam och frågade då vad kungen gör? Räddar han prinsessor? Fångar han drakar? Väljer prins till sina prinsessor? Vad jobbar kungen med????

Ja va jobbar kungen med? Låter ju inte så kul för en 4 och 5 åring att kungen är statschef i Sverige. Han öppnar riksdagen (krävs en kvart minst att förklara hur Sverige styrs o barnen skulle tröttna efter en mening) han är med på mötet vid val av regering (eftersom jag inte förklarade riksdag så kan de inte regering heller så det är ingen idé att säga) han representerar Sverige, ska visa vad Sverige är och så (känns ju inte direkt representativ men det är ju min personliga åsikt den överför jag gärna till barnen men jag hoppade det nu) så jag körde på att han klipper band, håller tal och äter praliner tillsammans med drottningen på slottet. Barnen tyckte det lät bra! 

Ngn som vet ngt annat kungen gör?? 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0