Syster har åkt hem

Nu är syster tillbaka i Bryssel. Känns som om veckan gick jätte fort. Vi ägnade två dagar, söndag o måndag, åt att städa och sortera saker i vår farfars lägenhet. Vi var även där hela fredags em o grejade. 
 Han har sålt lägenhete så allt ska bort. Det känns så konstigt att sortera i någon annan saker. 
Många ting har jag känslomässiga band till. Godisskålen. Fåtöljen som vi gömde nyckeln under när vi lekte gömma nyckel. Tavlorna som jag tittade på men inte kunde förstå deras skönhet. Skålen som vaniljvispen var i när vi fick äppelpaj på söndagar. M.m

Sen dyker det upp saker som jag aldrig sett men blir stolt över att se. All feministisk litteratur. Tidningar med intervjuer av farmor - hon som vann. 

Tänk vad jag önskar att farmor fortfarande fanns i livet så jag kunde få höra henne berätta om sitt liv. Saker som jag inte lyssnade på (hon kanske inte berättade om) när hon levde. 

Jag ska tillvara på tiden jag har med min familj som finns idag. 


Intervjun i denna tidning är väldigt intressant då den innehåller mkt information om farmor men den är samtidigt så extremt negativ mot kvinnor. Kvinnor hör mest hemma i kök och barnkammare. Den är från 1960. De anser att farmors Hjärnkontor bara kan mätas med en karls mått. Helt sjukt! Är glad att vi kommit längre idag i samhället vad gäller jämställdehet. Vi kan dock komma mkt längre!!! Heja FI! :) 

Idag åker mannen bort i några dagar så jag o barnen är själva. Jag ska ta igen den tiden jag var borta i söndags o måndags :) 

Hoppas allt är bra med er
// Anna 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0